Reis mee met Guido en Lilian

Corsica 2010

Corsica mei juni 2010

Corsica is een aanrader voor iedereen die van bergen, mooie dorpen en strand houdt. Van mediteraan weer, wandelen, snorkelen, motorrijden, wijn drinken op terras, oude binnenstadjes bekijken tot mooie vergezichten op ruige bergen, het is er allemaal.

Corsica is ook het welbekende Franse eiland van Asterix en Obelix die samen met Ozewiezewozewiezewallakristallix wederom de Romeinen bestrijden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Asterix_op_Corsica

In de strip worden er een paar grapjes gemaakt over de indringende geur van de Corsicaanse kaas, die men naar het schijnt al vanaf zee kan ruiken en inderdaad, geurig, smaakvol en temperamentvol zijn goede beschrijvingen. We hebben er van genoten, zowel op brood als nagerecht samen met een lekkere klodder figue, een soort confiture met noten.

Het eten op Corsica is sowieso niet te versmaden. Lekkere boerengerechten zoals omelet met hun eigen Brocciu, geitenkaas. Stoofpotje met de halfwilde zwijn uit de maquisbossen in kastanjesaus, smullen maar. De wijnen zijn karaktervol, fruitig en multi-olfactoir en gustatoir.

Helaas was de zee nog erg koud, heel Europa heeft een koud voorjaar gehad, en we hebben niet kunnen zwemmen of snorkelen. Of je moet de 10 meter die Guido gesnorkeld heeft mee tellen. Daarna was hij onderkoeld. We hebben wel heel veel en heel gaaf gereden door de bergen. Op Corsica is geen 100 meter asfalt zonder bocht (onze banden zijn het levende bewijs). De wegen zijn niet heel goed, op de D82 na, een absolute must voor alle motorrijders op Corsica! Onderweg is het wel uitkijken voor de nodige varkens, koeien en honden. Tevens zijn gaten, uitwerpselen en stenen niet bepaald vrienden van de achterband. Maar toch, rijden op Corsica is geweldig en zelfs op de kleinste weggetjes kom je motorrijders tegen.

Verder kan je heel mooi wandelen op Corsica, het is ruig, rotsig, groen. Er zijn vele beken en riviertjes en de uitzichten zijn fantastisch. Watervallen zie je overal, en nu nog ligt er sneeuw op de hoogste toppen. Het is wel hoog en steil en zeer zeker de moeite voor echte wandelaars.

Kortom een super bestemming wat mij – ons betreft!!!

Deze vakantie heeft als vanzelf een thema gecreëerd, die van luxe, ronkende motoren en filmsterren.

De vele klassieke cabrio’s en dure sportwagens die we langs de Cote d’Azur en op Corsica zagen, genietend van het oh zo uitdagend asfalt met haarspeldbochten, zorgden voor ons ultieme racegevoel. Wat meer heb je nodig dan zon en mooi asfalt en een mooi ontwerp onder je kont.

Monaco ligt op 30 km van onze eerste camping, in Sospel, een leuk klein Frans dorpje aan de voet van de Haute Alpes. Het toeristenseizoen is niet van start maar motorrijders zijn er in overvloed.

Een aantal motorrijders die we tegen kwamen op de autoslaaptrein wilden enkele grote passen in de Alpen rijden, maar het voorjaar van 2010 heeft tot half mei op zich laten wachten, waardoor er boven de 1500-2000 meter nog sneeuw lag. Helaas voor de GS rijders die zich lange tijd verheugd hadden op de beklimming van de Alpen….

Dit was ook voor ons de reden om wat zuidelijker af te dalen en zodoende in de Haute Alpes terecht te komen. Qua motorrijden ook niet te versmaden trouwens, wat een wegen en uitzichten!

In Monaco was men net bezig met opbouwen van tribunes. Ik had gezien dat er heel, heel veel wegwerkzaamheden en bouwvakkers waren, en toen ik goed keek zag ik de tribunes, curbstones en vangrails overal. Oh ja…… duhuh de Formule één stond voor de deur. We waren te zeer onder de indruk van de miljoenenjachten, de Mazzerati-showroom en de vele, vele, hele dure auto´s waar we tussen reden om waar te nemen dat Monaco zich voorbereidde op de F1.

In Duitsland overigens, is ons het dure V-power benzine aangesmeerd door een Shell medewerker. Op zijn naambordje stond M. Schumacher en toen ik er met een knik en een lach naar keek, trok hij zijn schouders op-´ik kan er niets aan doen´.

James Bond, zonnebril en hoofddoek, bergweggetjes, een wit wijntje op een terras, Monte Carlo Rally race.. maar ook alle clubs die we tegen kwamen op Corsica. We hebben gezien de Solex club met volle bepakking!, de tractorenklub met leden uit Oostenrijk en Zwitserland, de JP Morgan club, de 2CV club, het oldtimers cabriolet clubje, De Fiat 500 club, de Wind and Fire afdeling van de Harley club, Diamond Chapter uit Antwerpen. Deze laatste is een Europese Harley club met alleen maar brandweermannen, vandaar de naam Wind and Fire.

Arapa

In Bonifacio zijn we naar een optreden van Arapa geweest. Zij zijn met zijn 3-en en vertolken een aantal Corsicaanse liederen, ondersteund door gitaar en ukelele. De a-capella stukken vond ik persoonlijk het mooist en indrukwekkendst, zeker met de akoestiek van de L'église Saint-Dominique, een unieke gotische kerk.

Onder het kopje Video's kun je de beelden zien, de beeldkwaliteit is niet goed, maar het geluid alleszins beter en de moeite waard!!!Dit is hun eigen site :http://www.arapa.info/www.arapa.info/Accueil.html

Xanadu en andere glamour

Op een nacht in Bonifacio is het luxe jacht Xanadu aan gemeerd in de haven, terwijl we wakker werden van de enorme discodreun die er vanaf kwam. Let ´s have a party.

De grootte, de hoogte, de uitvoering, de crew, alles ziet er duur en luxe uit en maakt een zodanige indruk, dat er constant een groep mensen op de kade staan om zich te vergapen, foto´s te maken of te hopen dat een grootheid ala Bono of Robbie Williams ten dek verschijnt.

Zo ook wij, zoals je kunt zien op de foto´s. De Xanadu huren kan, per week. Vanaf 240 duizend. Euro.

Onderweg zijn we ook nog de Tour d’amour 2010 van KRO’s memories tegen gekomen. Een programma dat ik nu zeker ga volgen (ik kende het niet, al herkende ik Anita Witzier wel) al is het alleen maar om de mooie plaatjes die vast en zeker worden uitgezonden, geschoten vanaf Tizanno plage.

Oh ja en onderweg zijn we ook nog de filmploeg en de rekwisieten (een omver gevallen elektriciteitsmast) van de set van de film Das Ende Der Nacht 2016 http://www.imdb.com/title/tt1643222/ tegen gekomen. De D 420, de weg van Aullene naar Petreto en van Zonza naar Quenca waren deels afgesloten geweest vanwege opnames.

Oh ja en toen we de boot naar Corsica vanuit Nice namen, zijn we eerst gaan lunchen in Villefranche-sur-mere, met uitzicht op st. Jean Cap Ferrat. Een niet-rustig maar wel leuk haventje en vele leuke restaurantjes met lekker eten. Geheel toevallig is in de week voordat we op vakantie gingen, een documentaire uitgebracht over de Rolling Stones, Exile on Main Street op het filmfestival van Cannes. De Stones hebben in 1971 in een afgehuurde luxe villa in ditzelfde havenplaatsje Villefranche de ruwe opnames voor dit album gemaakt. Een prachtige documentaire overigens, fantastisch gemonteerd en absoluut aan te bevelen! http://en.wikipedia.org/wiki/Exile_on_Main_St.

Villa Nellcôte http://en.wikipedia.org/wiki/Nellcôte is sindsdien populair en wordt regelmatig bezocht door fans. Niet dat je op het terrein mag komen overigens. Ook op Google Street view terug te vinden.

ans

Leuk om te lezen wat jullie zoal meegemaakt hebben. Vooral al die auto- en motorclubjes tegenkomen lijkt me geweldig.
Die muziek van Arapa deed soms zelfs Turks aan!

Marije

Dat ziet er wel heel gaaf uit. Nu ik de foto´s heb gezien en jullie enthousiaste verhaal lees weet ik het zeker; we gaan er zelf ook een kijkje nemen! En we nemen een doosje wijn mee voor jullie:)

laura

en ik in de vorige mail nog vragen of de vakantie je moed en energie had gegeven........